فاطمه زهرا گیلانینژاد؛ عین الله کشاورز ترک؛ محمدرحیم عیوضی؛ محمدمهدی ذوالفقارزاده؛ صفر فضلی
چکیده
این پژوهش در پی طراحی چارچوبی برای آموزش آیندهنگری به مدیران عالی سازمانهای دولتی جمهوری اسلامی ایران بود. ابتدا ادبیات پژوهش در سه حوزه «مدیریت سازمانهای دولتی»، «آیندهنگری» و «آموزش آیندهنگری» براساس دادههای اسنادی بررسی شد. سپس به کمک روش «دادهبنیاد» و با استفاده از ابزار «مصاحبه عمیق» ...
بیشتر
این پژوهش در پی طراحی چارچوبی برای آموزش آیندهنگری به مدیران عالی سازمانهای دولتی جمهوری اسلامی ایران بود. ابتدا ادبیات پژوهش در سه حوزه «مدیریت سازمانهای دولتی»، «آیندهنگری» و «آموزش آیندهنگری» براساس دادههای اسنادی بررسی شد. سپس به کمک روش «دادهبنیاد» و با استفاده از ابزار «مصاحبه عمیق» دادههای دست اول برای طراحیِ چارچوبِ موردنظر گردآوری شدند و در سه فاز مختلف ولی به هم پیوسته، از طریق «کدگذاری باز، کدگذاری محوری و کدگذاری انتخابی» مورد تحلیل قرار گرفتند. براساس یافتههای پژوهش، یک چارچوب کلی برای آموزش آیندهنگری به مدیران عالی سازمانهای دولتی ایران ارائه شد که در آن علاوهبر مقوله آموزش آیندهنگری بهعنوان مقوله محوری، با نگاهی کلان دیگر مقولاتِ مربوط به این حوزه نظیر شرایط علّی، شرایط زمینهای، شرایط مداخلهگر، راهبردها و پیامدها نیز معرفی شدند. لذا، این چارچوب کلان و در عین حال تفصیلی میتواند، بهعنوان یک الگوی کلی برای آموزش آیندهنگری به مدیران عالی سازمانهای دولتی جمهوری اسلامی ایران مورد استفاده قرار گیرد.